על המגמה

מה זה כימיה?

הכימיה עוסקת בחומרים. חומרים מהווים את כל עולמנו, מכאן שהכימיה עוסקת במרכיבים הבסיסיים המניעים את חיינו. כל חומר, בין אם הוא מרכיב של יצור חי ובין אם הוא חלק מהעולם הדומם או חומר מלאכותי – מורכב מאבני יסוד- היסודות. העושר העצום של החומרים נובע מיכולתם של היסודות להגיב ביניהם בתהליכים כימיים.
תהליכי הנשימה, הראייה, העיכול, הלמידה והבנת התפתחות רגשות אנושיים, תהליכים ביוכימיים במוח האדם, פיתוח תרופות, תעשיית הפולימרים, חומרים חדשים בעלי תכונות חדשות לפי צרכים והזמנה–  כל אלו הם  עניין של כימיה.

 

למה לי ללמוד דווקא כימיה?

הכימיה ממלאת תפקיד חיוני בחיי היום-יום ומעורבת בתהליכים רבים ומגוונים בחיינו מבלי שאנו מודעים לכך. כך, לדוגמא, תהליכי נשימה, עיכול, הפקת מוצרי מזון, פיתוח תרופות, דישון, הדברת מזיקים בחקלאות, תעשיית הפולימרים, הפלסטיקה וחומרים מרוכבים, תעשיית הקוסמטיקה, ממצאים ארכיאולוגיים, מיקרו אלקטרוניקה, זיהוי פושעים, איתור סמים וחומר נפץ-בכל אלה ובתחומים רבים נוספים הכימיה ממלאת תפקיד מרכזי.

חמישית מהתוצר הגולמי המקומי במדינת ישראל קשור לעיסוק בכימיה, כלומר כל משפחה 5 מתפרנסת בעקיפין מהתעשייה הכימית בישראל.

המגמה מאפשרת פיתוח כושר חשיבה והעשרת הידע ומתאימה לתלמידים טובים ובעלי סקרנות ועניין בכימיה אשר מעוניינים בהבנה של תופעות המתרחשות סביבנו. לימודי הכימיה מהווים בסיס חשוב למי שמתעתד ללמוד רפואה , פיזיותרפיה, מכשור רפואי, כל מקצועות ההנדסה , חקלאות ועוד מקצועות טכנולוגיים  ומדעיים. קורסי כימיה הם חובה בכל מסלול מדעי במודות להשכלה גבוהה. יש בונוס לציון הבגרות במקצוע הכימיה בשקלול הממוצע במוסדות האקדמיים השונים.

צורת הלימוד המגוונת וכוללת עבודה מתוקשבת וחווייתית, הצורך לחשוב על השפה, כדי להתבטא בדיוק מדעי, היכולת להציג את הרעיונות בצורה מתמטית בעזרת חישובים, או בצורה גרפית בעזרת תרשימים, העבודה במעבדות שדורשת עבודה מעשית וגם מיומנויות חברתיות – כל אלה גורמים ללימודים להיות מגרש אימונים מרתק, מגוון ומאתגר כהכנה לחיים. כל זה בעודנו עוסקים בהבנת העולם, דרך ההתייחסות לחומרים שמהם הוא מורכב ולהבנת התהליכים – הן ע"י בחינת התופעות דרך חושינו, והן ע"י תיאור תיאורטי תוך התייחסות לעולם החלקיקים ולמבנה החומר.

מדינת ישראל מחכה לדור הבא של מדענים מובילים, ולזוכי פרס נובל נוספים.

מטרת העל של המגמה

להכיר את הכלים הבסיסיים של הכימאי שבאמצעותם ניתן להבין את העולם סביבנו, הבנה של הכללים הבסיסיים העומדים מאחורי התנהגות של חומרים ברמת המיקרו ופירושם ברמת המאקרו. להכיר את השפה המדעית ולפתח את החשיבה המדעית של כל תלמיד.

מה לומדים?

כיתה י' – מבנה האטום, מחזוריות בתכונות היסודות, מהות הקשר הכימי ומבנים שונים של חומרים, כוחות הפועלים בין החלקיקים בחומר, הקשר בין המבנה, סוג הכוחות הפועלים והתכונות.

כיתה יא' – חישובים כימיים, חומצות ובסיסים, תהליכי חמצון-חיזור, כימיה של מזון, מרכיביו וטעמיו, אנרגיה בתהליכים כימיים.

כיתה יב' – שיווי משקל כימי והיתכנות תגובות כימיות, נושא בחירה להחלטת המורה. בשנת התשס"ח הנושא הנבחר הוא ננוכימיה.

 

 

למי זה מתאים?

תלמידים סקרנים שיודעים לחשוב ורוצים לפתח את החשיבה! (תנאי הכרחי)

תלמידים השואפים לפתח גישה חוקרת, ביקורתית ומעמיקה לבעיות ולתופעות שהם נתקלים בהן.

תלמידים שרוצים לדעת יותר.

תלמידים שיודעים שכדאי לטרוח היום, כדי שבבוא היום יהיה להם קל יותר בלימודים האקדמאיים.

מבנה הלימודים והציון לבגרות

55% – ציון הבגרות בכתב בסוף כיתה יא'. כאשר, 30% מתוך ציון זה הוא ציון ה"מגן" ו-70% הוא ציון הבחינה בפועל.

15% – ציון מבנית המעדה. כאשר, 30% מתוך ציון זה הוא ציון ה"מגן" ו-70% הוא ציון בחינה בע"פ של בוחן חיצוני בסוף כיתה יב'.

30% – ציון פנימי של בית הספר.